Styrdokument

Förskolans utbildning ska genomföras i enlighet med skollagens bestämmelser, läroplanen och Stockholms stads riktlinjer för fristående förskolor samt barnkonventionslagen.

Här nedan finns länkar till dokumenten:

Förskolan Stängd

För kompetensutveckling av pedagoger och ledning samt arbete som rör planering och utvärdering av utbildningen håller förskolan stängd 4-5 dagar /år 

vid behov av omsorg dessa tillfällen kontakta rektor i god tid.

Se kalendarium. Pdf fil ( läggs till senare tillfälle)

Sommartid har pedagogerna semester, för att underlätta detta har förskolan semesterstängt v.29 och v.30.  Vid behov av omsorg dessa veckor kontakta rektor för alternativ lösning med hjälp av Vikarier.

Introduktion på förskolan

När barn har fått plats på vår förskola skickar vi ett mejl med information om inskolning, inskolningsschema, samt övrig information om förskolan.

”Vi arbetar med föräldraaktiv inskolning/introduktion. Det innebär att en vårdnadshavare är nära barnet i början och deltar i verksamheten. Varje barn är unikt. Det är i dialog och nära samarbete med pedagogerna som vi avgör när det är dags att lämna sitt barn för första gången, samt hur lång tid vårdnadshavaren är borta.

Vårdnadshavare kan behöva avsätt upp till 3 veckor för inskolningstiden, dvs innan barnet kan vistas på förskolan enligt det schema som vårdnadshavarna har behov av.

Urval av verksamhetens olika aktiviteter

Utevistelse

Utevistelse är en viktig del av vår undervisning. Vi är ute minst en gång per dag och vi besöker närliggande parker och skogar. Där utforskar barnen sitt närområde, naturkunskap, matematiska begrepp, utvecklar motorik och ökar förståelsen för att vara aktsam om naturen och miljön.

Samarbete

Vi undervisar ofta i mindre grupper. Grupperna anpassas utifrån barnens ålder, intresse och behov. I mindre grupp ökar möjligheten till socialt samspel/dialog. Det är lättare att våga ta plats och att få mer tid och uppmärksamhet från pedagogerna.

Samverkan med Vårdnadshavarna och Tyra

Vårdnadshavarnas trygghet, åsikter och frågor kring undervisningen är viktiga för oss på förskolan. Utifrån era tankar och åsikter kan vi utveckla vårt arbete. För att alla vårdnadshavare ska ha insyn i sina barns vardag informerar vi dagligen om undervisningen och övriga upplevelser. Information får vårdnadshavare både vid lämning och hämtning, samt i appen TYRA.

Vi har utvecklingssamtal en gång om året där vi tar upp ditt barns lärande, utveckling och trivsel. Under utvecklingssamtalet kommer vårdnadshavare och pedagog även överens om hur förskolan ska utmana barnen vidare i deras lärande.

Varje år bjuder vi in till föräldramöte. Där presenteras undervisning och övriga mål. Föräldramötet är även ett forum för synpunkter och funderingar från vårdnadshavare.

Därutöver bjuder förskolan in till fika, picknick och vissa traditionella högtider, bl a avslutningsfirande, el dyl.

TYRA är en förskoleapp där vår dagliga undervisning och övrig relevant information lätt kan hittas. Vårdnadshavare får en inloggningskod. Då kan de följa barnen och verksamheten via Bloggar, Nyheter, Dokument, osv. Här presenteras lärloggar, fotografier, aktuell information, matsedel, veckobrev, osv. Vårdnadshavare fyller själva i schema, schemaändringar, vem som ska hämta, och annat relevant.

Föräldraråd är en mötesform (ca 4 gånger/år) där vårdnadshavare, förskolepedagoger och rektor för dialog om aktuella frågor som rör undervisningen och övrig verksamhet. Varje avdelning har en till två representanter.